Onze visie op de groene speelplaats ...


Een speelplaats kan zo veel meer zijn dan een (grote) buitenruimte om ‘rond te lopen’ … In de ideale wereld is het een plek die erin slaagt om kinderen, leerkrachten én ouders te inspireren. Een omgeving waar je, letterlijk en figuurlijk, buiten de lijntjes kan en mag kleuren. Een plaats die extra ruimte schept om initiatief en ideeën om te zetten in (nieuwe) vormen van leren en educatie, om grenzen te verleggen volgens individuele keuzes, om iedereen uit te dagen tot groter denken en beleven en zo een ruim wereldbeeld te helpen vormen.  


Onze kinderen ontwikkelen zich volop, en leren zichzelf elke dag beter kennen … door ervaringen thuis, maar zéker ook op school. Door te voelen, denken en doen ontdekken ze hun talenten en wat voor hen uitdagingen zijn. Een inspirerende speelplaats stimuleert kinderen in hun prille zoektocht naar zichzelf – en kan dat doen op maat van elk uniek, jong individu.



Op een speelplaats wordt veel bewogen en kan het heel druk zijn. Ze is dus zeker ook gebaat bij een hoek(je) om ‘tot rust te komen’ en even te bezinnen. In (relatieve) stilte nadenken, zichzelf zijn, eventuele conflicten oplossen … de speelplaats mag ook een fijne ‘hangplek’ zijn die het WELZIJN van kinderen vooropstelt.


Maar evengoed moet een speelplaats, door wat er te zien/vinden/beleven is, kunnen uitdagen en de creativiteit aanwakkeren. Energie loslaten, plezier maken, eigen grenzen verleggen … Elk kind moet in die omgeving zijn of haar ‘ei’ kwijt kunnen en vanuit eigen initiatief op ontdekking kunnen gaan. Om de plek ook voor iedereen veilig en plezant te houden, kunnen samen regels worden vastgelegd.

De ideale speelplaats geeft ruimte aan de fantasie van kinderen en laat hen – over de verschillende leeftijden heen – elkaar vinden in een gedeelde fantasiewereld. Van lopen op de maan, over een overheerlijke taart bakken voor een vriend, tot rijden met een trein, samen een kasteel bouwen of glijden van een hoge berg … het mag allemaal worden gedroomd én beleefd op onze ‘fantastische’ nieuwe speelplaats – een kleurrijke plek waar kinderen hun talenten kunnen uitdiepen en tonen. Dansen, zingen, muziek maken, vertellen, presenteren, voorlezen … het hoort er allemaal bij.

Kinderen bewegen graag … en véél. Dat is ook cruciaal voor hun algemene ontwikkeling. Hoe meer hun grove motoriek aan bod komt, hoe vlotter hun fijne motoriek zich later zal ontwikkelen – net als hun cognitieve vaardigheden. Kinderen die samen met leeftijdsgenoten opgaan in spel, scherpen hun sociale vaardigheden aan.


Bovenal focussen we op een GROENE speelplaats, die voeling houdt met de landelijke context van onze dorpsschool. Waar kinderen de natuur ervaren, en – bijvoorbeeld – de eerste kneepjes van het moestuinieren in de vingers krijgen. Ontharding, meer groen dus, zorgt ook voor een betere waterinfiltratie en creëert een koelere speelplaats: een win-win, voor het klimaat én de gezondheid van onze kinderen. Zeker een groene omgeving daagt kinderen extra uit. En door hen te betrekken bij de keuze van materialen, constructies … ‘spelen’ we optimaal in op hun wensen.

Met dank aan: de werkgroep 'Speelplaats' van VBS De Bloesem en leerlingen van het 5de leerjaar die creatief aan de slag gingen met de kernwoorden in de visietekst.

Reacties