Een
speelplaats kan zo veel meer zijn dan een (grote) buitenruimte om ‘rond te
lopen’ … In de ideale wereld is het een plek die erin slaagt om kinderen,
leerkrachten én ouders te inspireren. Een omgeving waar je, letterlijk
en figuurlijk, buiten de lijntjes kan en mag kleuren. Een plaats die extra ruimte schept om initiatief en ideeën om te zetten in (nieuwe) vormen van
leren en educatie, om grenzen te verleggen volgens individuele keuzes,
om iedereen uit te dagen tot groter denken en beleven en zo een ruim wereldbeeld
te helpen vormen.
Onze kinderen
ontwikkelen zich volop, en leren zichzelf elke dag beter kennen … door
ervaringen thuis, maar zéker ook op school. Door te voelen, denken en doen ontdekken
ze hun talenten en wat voor hen uitdagingen zijn. Een inspirerende speelplaats stimuleert
kinderen in hun prille zoektocht naar zichzelf – en kan dat doen op maat van
elk uniek, jong individu.
Op een speelplaats wordt veel bewogen
en kan het heel druk zijn. Ze is dus zeker ook gebaat bij een hoek(je) om ‘tot
rust te komen’ en even te bezinnen. In (relatieve) stilte nadenken,
zichzelf zijn, eventuele conflicten oplossen … de speelplaats mag ook een fijne
‘hangplek’ zijn die het WELZIJN van kinderen vooropstelt.
Maar
evengoed moet een speelplaats, door wat er te zien/vinden/beleven is, kunnen uitdagen
en de creativiteit aanwakkeren. Energie loslaten, plezier maken, eigen
grenzen verleggen … Elk kind moet in die omgeving zijn of haar ‘ei’ kwijt
kunnen en vanuit eigen initiatief op ontdekking kunnen gaan. Om de plek ook voor
iedereen veilig en plezant te houden, kunnen samen regels worden
vastgelegd.
De ideale
speelplaats geeft ruimte aan de fantasie van kinderen en laat hen – over
de verschillende leeftijden heen – elkaar vinden in een gedeelde
fantasiewereld. Van lopen op de maan, over een overheerlijke taart bakken voor
een vriend, tot rijden met een trein, samen een kasteel bouwen of glijden van
een hoge berg … het mag allemaal worden gedroomd én beleefd op onze
‘fantastische’ nieuwe speelplaats – een kleurrijke plek waar kinderen hun
talenten kunnen uitdiepen en tonen. Dansen, zingen, muziek maken,
vertellen, presenteren, voorlezen … het hoort er allemaal bij.
Kinderen bewegen
graag … en véél. Dat is ook cruciaal voor hun algemene ontwikkeling. Hoe
meer hun grove motoriek aan bod komt, hoe vlotter hun fijne motoriek zich later
zal ontwikkelen – net als hun cognitieve vaardigheden. Kinderen die samen met
leeftijdsgenoten opgaan in spel, scherpen hun sociale vaardigheden
aan.

Bovenal
focussen we op een GROENE speelplaats, die voeling houdt met de landelijke context van onze dorpsschool.
Waar kinderen de natuur ervaren, en – bijvoorbeeld – de eerste kneepjes
van het moestuinieren in de vingers krijgen. Ontharding, meer groen dus, zorgt
ook voor een betere waterinfiltratie en creëert een koelere speelplaats: een
win-win, voor het klimaat én de gezondheid van onze kinderen. Zeker een groene omgeving daagt kinderen extra
uit. En door hen te betrekken bij de keuze van materialen, constructies … ‘spelen’
we optimaal in op hun wensen.
Met dank aan: de werkgroep 'Speelplaats' van VBS De Bloesem en leerlingen van het 5de leerjaar die creatief aan de slag gingen met de kernwoorden in de visietekst.
Reacties